Thursday, September 13, 2018

Рьокан



Колибата ми разположена е в гъста гора.
С всяка година бръшлянът зелен все по-дълъг израства.
Без вести от света човешки.
Единствено от време на време чуват се дърварски песни.
Слънцето блести и закърпвам аз своите одежди.
Щом луната изгрее, зачитам стихове свещени.
Нямам нищо за съобщаване, приятели.
Ако търсите вие смисъла,
спрете да гоните всички тези неща.
За да се насладите на необятността на живота,
нямате нужда от много неща.

~~~

Унесен в игра, забравил съм времето аз.
Подминаващите сочат, смеят се и питат:
"Какъв е смисъла от подобна детинщина?"
Отговор аз не давам, единствено дълбоко се покланям.
Дори и да им отговоря, те не биха ме разбрали.
Огледайте се! Няма нищо друго освен това.

~~~

С не-ум, цветовете приканват пеперудите.
С не-ум, пеперудите навестяват цветовете.
Когато цветето разцъфва, пеперудата долита.
Когато пеперудата долита, цветето разцъфва.
Не "познавам" другите,
другите не "познават" мен.
Без взаимно да се познаваме,
ние естествено пътя следваме.

~~~

Когато изпарят се всички мисли,
навлизам аз в гората и събирам малко билки.
Също като потока устремен,
провиращ се през мъхести процепи,
ставам ясен и прозрачен.

~~~

Живота ни на този свят -
с какво бих могъл да го сравня.
Като ехо, отекващо в планина,
издигащо се в празни небеса.

~~~

От глупав инат живея сам,
приятел на дървета и билки.
Твърде ленив, за да разграничавам
правилното от неправилното,
смея се на себе си, като пренебрегвам обществото.
Вдигам кокалестите си крака, пресичам потока,
благословен от пролетното време, с торба в ръка.
Живея така, нищо не искам,
в мир с целия свят.

~~~

Пръста ти сочи към луната,
но пръста е сляп до нейната поява.
Какво свързва двете неща?
Самостоятелни обекти ли са или има тайна връзка?
Това е въпрос за начинаещи,
погълнати от морето на невежеството.
Обаче онзи, който гледа отвъд метафората,
знае че тук няма нито пръст, нито луна.

~~~

Дори ако хората знаят, че наименованията реални не са,
те не виждат, че самата реалност корен няма.
Име…реалност…и двете са далеч от целта.
Намери радостта в постоянната промяна на потока.

No comments:

Post a Comment