Sunday, December 27, 2020

Антропоцен (Част 2)

 Фокс (САЩ)

Изпълнявали се определени установени действия, за да се привлече вниманието и подкрепата на духовете. Тези действия включвали почерняне на лицето, постене, стенене и пушене или предлагане на тютюн, за който се смятало, че бил силно желан от духовете, но бил достъпен за тях единствено чрез човешките същества. В рамките на четири години от смъртта на даден индивид се провеждала осиновителна церемония, чиято цел била да освободи опечалените от техните задължения и да внесе в потеклото на покойника приятел или друг човек, който бил избиран от живите роднини. Обикновено осиновеният бил човек от същите пол и възраст като покойника, и церемонията по осиновяването включвала пиршества, игри, танци, и размяна на подаръци.

~~~

Хопи (САЩ)

Вселената е балансирана между женски принцип (земята) и мъжки, който се проявява в оплождащите, но и опасни сили на слънцето, дъжда и светкавицата. Съществуват общи духове на природни обекти и форми на живот, които могат да бъдат засегнати, ако с някой от земните им представители се отнасят неподходящо. Така че, когато някое животно бъде убито, неговият дух и общите духове на този вид животно трябва да бъдат омиротворени. Церемониалният календар на Хопи се определя от слънчевите и звездни позиции. Съществуват много дребни ритуали. Разкази от края на 19 век сочат, че почти не минавал ден, без протичането на ритуална дейност някъде из всяко от селата. Въпреки че церемониите си имат специфични цели, за всички се смята, че носят дъжд, който е оценяван както сам по себе си, така и като символ на изобилие и процъфтяване.

~~~

Кламат (САЩ)

За разлика от много други групи, Кламат не страдали от епидемии, внесени от европейците, нито от враждебности с бели заселници. При настъпването на пубертета момчетата били изпращани на пет-дневно търсене на визия. Кламат предавали ценности на децата си чрез разказването на истории и митове, в които често имало скрита морална поука. Всеки член на Кламат търсил духовна сила чрез търсения на визия, които се осъществявали при критични житейски моменти като пубертет или траур.

Когато Кламат се срещнали с европейци за първи път, те им разказали истории за изригването на голям вулкан, който геолозите по-късно нарекли Маунт Мазама. Историите описвали звуците и природата на това грандиозно изригване. До сравнително скоро общността е предавала такива познания единствено чрез устни предания. За Маунт Мазама се знае, че е изчезнал от местния пейзаж преди около 7600 години.

 

~~~

Мескалеро (Мексико, САЩ)

Названието „Мескалеро“ произлиза от испанските думи еро, „хора на“, и мескале, „агаве“ (столетник). Те били наречени по този начин заради редовната употреба на големите печени и консервирани корени на растението, което за тях било основен източник на въглехидрати. Жената е собственик на семейния дом и всичко в него. Тя и нейните братя и сестри поемат основна отговорност в отглеждането на децата, включително и тяхното дисциплиниране. Бащата е приятел, довереник и защитник. Децата разполагат с голяма свобода относно това с кого да живеят, като те често избират да живеят с някоя леля от майчина страна. Приемното родителство е широко разпространено и често се случва по-големи деца да бъдат изпратени да живеят при баби и дядовци, ако по-възрастните хора живеят сами. Смята се за особено уместно, ако човек е бил отгледан от своите баба и дядо. От децата се очаква да се учат чрез наблюдение и практикуване, вместо чрез задаване на въпроси или преки словесни инструкции. Индивидуалните права са зачитани, дори тези на малките деца; към възрастните хора се отнасят с голяма почит дори и те да нямат особени познания. Според традиционните вярвания светът бил сътворен за четири дни от Създател (нито мъж, нито жена), който е отвъд човешкото разбиране, но се проявява в природните феномени. Части от Създателя могат да се видят в натуралната вселена (гръмотевицата, вятъра и т.н.), като за негово физическо изобразяване се смята, че е слънцето.

~~~

Навахо (САЩ)

В наши дни Навахо е най-голямото племе в Северна Америка. Децата са били и са отглеждани толерантно, като има подчертано зачитане на личната неприкосновеност дори на много малки деца. Децата получават значително официално обучение в различни технически и занаятчийски дейности от своите родители. Основен механизъм за поддържането на реда винаги е била представата за колективна отговорност, която прави всички членове на едно семейство, или дори на един клан, отговорни за доброто поведение на всеки отделен член. Митологията на Навахо е изключително богата и поетически изразителна. Според основното космологично вярване цялото съществуване е разделено между Свещения Народ (свръхестествените) и Народа на Земната Повърхност. Свещеният Народ преминал през редица подземни светове, всеки от които бил унищожен от потоп, докато не стигнал до настоящия свят. Тук те създали Първия Мъж и Първата Жена, прародители на всички Народи на Земната Повърхност. Свещеният Народ дал на Народите на Земната Повърхност всички практически и ритуални познания, които били необходими за тяхното оцеляване в този свят, след което се преместил да пребивава в други сфери над земята. Състоянието хозоджи, или хармония със свръхестествените сили, е най-важният идеал, към който Навахо се стремят. Най-почитаните хора сред практикуващите ритуалите на Навахо са наричани „певци“. Това са мъже (или от време на време жени), които могат да изпълняват една или повече от основните церемонии на Навахо в тяхната цялост. Те не са шамани, а жреци, които са придобили своите познания и умения след дълго чиракуване при някой установен певец. Те са най-силно почитаните индивиди в традиционното общество на Навахо и често изпълняват длъжността на неформални общностни водачи. Артистичните заложби на Навахо намират израз в множество форми като поезия, песни, танци и костюми. Най-прославяните артистични произведения на Навахо са ярко оцветените килими, изтъкавани от жените, и сложните пясъчни картини, които певците сътворяват като част от всяка важна церемония. Пясъчните картини по традиция били унищожавани в края на всяка церемония. Освен церемониалните практики, в миналото Навахо разполагали с доста обширен набор от билки, отвари, мехлеми и дезинфекционни средства, като имало специалисти, които ги събирали и прилагали.

~~~

Северни Паюте (САЩ)

Родителите се опитвали да уреждат подходящи бракове, като организирали общностни ловувания и фестивали, на които децата могли да се срещат. Във времената преди контакта с европейците децата често прекарвали голяма част от времето си със своите баби и дядовци, тъй като родителите били заети със задълженията си по прехраната. Смятало се, че още от ранна възраст децата били отговорни за действията си, така че родителите, бабите и дядовците повече съветвали, отколкото наказвали. По-младите мъже и жени участвали по равно във вземането на решения, тъй като всеки имал важни роли в прехраната. Не е имало разграничения, основаващи се на богатство. Единствено шаманът бил частично поддържан от групата. Като основни ценности, щедростта и споделянето функционират и до ден днешен като изравняващи механизми. Преди контакта с европейците политическия авторитет бил в ръцете на местни главатари. Тези индивиди служили като съветници, които напомняли на хората за подобаващото поведение към другите и често предлагали какви да са дейностите по прехраната за деня. Понякога тези хора били и водачи в общностни ловувания, макар че главатарството и водачеството в задачите можело да не са допирни позиции. При възникването на спорове главатарите се опитвали да накарат отделните страни да разрешат сами нещата помежду си, но ако това не било възможно, те давали решения. До повечето решения се стигало чрез консенсус, който бил постиган чрез беседи между всички възрастни. Северните Паюте вярвали, че силата (пуха) можело да пребивава във всеки природен обект и че  обичайно пребивавала в природни феномени като слънцето, луната, гръмотевицата, облаците, звездите и вятъра. Всяка сутрин се изпълнявали молитви към слънцето за успешен ден. Взаимоотношенията с източниците на сила били личен въпрос. Богат набор от митове и легенди, някои от които включвали дейностите на животински прадеди, установявали ценности и учели на морален и етичен кодекс. Както мъжете, така и жените можело да са шамани. Те придобивали първата си сила неочаквано, обикновено в сън. Груповите подходи към свръхестественото били ограничени. Във всички райони първо се изпълнявали танци и молитви преди общностните опити за набавяне на храна. Повечето от тези дейности били ръководени от специалисти. Всички поводи за групови молитви и танци били също и поводи за веселие. Вечерните танци били последвани от хазарт, надбягвания и други форми на светско забавление. Словесната традиция била важна сфера за развиването на лични умения и изразявания. Умелите разказвачи били признати сред всички групи, и хората прекарвали много зимни нощи, слушайки техните изпълнения. Певците също получавали голяма почит. Основната функция на шаманите била да лекуват тежки заболявания, което се постигало при церемонии, провеждани през нощта в дома на пациента и в присъствието на роднини и приятели. Шаманът изпадал в транс и се опитвал да открие причината за заболяването и как то да бъде излекувано. По-леките заболявания били лекувани с домашни лекове, приготвяни от над 100 вида растения.

~~~

Оджибуе (Канада, САЩ)

Децата научавали своите полови и пълнолетни роли предимно чрез личен опит, наблюдение, пример и слушайки истории и легенди, вместо чрез официално обучение или дисциплина. При навлизането в пубертета момчетата търсили дарове и благословии от посетители в сънищата, като постели в изолация в продължение на няколко дни. При първата менструация момичетата се уединявали, но визиите, макар че също можело да се появят и да удостоят със специални сили, не били търсени или необходими на жените в същата степен. Общностите на Оджибуе били съставени от местни автономни групи от взаимосвързани семейства, които често били известни с име, отразяващо дадена географска черта от тяхната територия (като бързеи или устие на река). Мъжете (и по-рядко жените), които придобивали водачество, били уважавани заради техните способности, познания и наличие на духовни сили в лова, лечението или други области. По-младите водачи можело да са успешни воини, докато по-възрастните мъже можело да демонстрират шамански сили. Индивидуалните и груповите церемонии изпълвали всекидневния живот – лова, събирането на корени, даването на име на дете или преминаването на гръмотевична буря били поводи за молитви и дарове. Нововъведенията настъпвали чрез послания в сънищата, които отделните хора получавали и обявявали. Било възможно също така човек да получи песни от посетители в сънищата, които давали сили за лечение, успех в лова или провеждане на определени церемонии. За прераждането се смятало, че е възможно, макар и рядко. Доказателства за това били няколко бели косъма по главата на бебе или спомени за преживявания от утробата или преди това.

~~~

Поуний (САЩ)

Поуний разполагали със силно интегрирана система от религиозни вярвания, която дълго време успяла да устои на европейското мисионерство. В тази система от вярвания се смятало, че всичкият живот е произлязъл от срещата на мъжката (изтока) и женската (запада) сили в небето. Свръхестествената сила в зенита на небето, където тези сили се срещнали, била известна като Тирауа. Тирауа породила света чрез поредици от силни бури и сътворила звездните богове, които на свой ред сътворили човечеството. Двете най-видни звездни сили били Вечерната звезда, богинята на мрака и плодородието, която живяла в западното небе, и Сутрешната звезда, богът на огъня и светлината, който бил разположен в източното небе. Годишният церемониален цикъл започвал с първата гръмотевица през пролетта и приключвал с прибирането на царевицата през есента.

~~~

Хавасупай (САЩ)

С изграждането на къща, земеделските задачи и щавенето на кожи се заемали всички членове на семейството, но произвеждането на дрехи било изцяло мъжко занимание. Не съществували социални разделения като кланове или церемониални общества. Освен това в общността на Хавасупай липсвала всякаква система на социални класи или издигнати индивиди. Влияние се постигало единствено чрез заслуги, основаващи се на уменията, трудолюбието или други почитани черти на даден човек.

~~~

Помо (САЩ)

Някои групи на Помо населявали горите със секвои в северната част на Калифорния. Децата често са отглеждани от техните баби и дядовци. Домакинства, които не могат да се грижат за всичките си деца, може да позволят на някои от тях да бъдат отгледани от сродни двойки, които са без деца. Говори се, че преди 1870 повечето шамани били мъже, но днес жените преобладават. Изкуството на пеенето е силно развито за почти всякакъв повод: церемониални танци, благославяне, лечение, отблъскване на злото, успех в жътвата, лов, привличане на партньор, хазарт и т.н. Двугласното пеене е често срещано: единият пее мелодията, докато другия, наричан „скала“, поддържа ритъма.

~~~

Куинаут (САЩ)

Куинаут произвеждали богата материална култура от горски продукти. Те използвали кедрова кора, борови корени, коноп, тръстика и трева, за да изготвят дрехи, мрежи и кошници. Те използвали дървен материал, за да изготвят къщи, канута и сандъци за складиране. Те били умели дърворезбари и украсявали своите творения с различни шарки, като използвали червени и жълти бои, приготвени от орегонско грозде, кора на ела, яйца от сьомга и пепел от червен кедър. Всички Куинаулт се смятали за роднини, без значение колко далечна била родословната им връзка. Те се обръщат един към друг с роднински термини, вместо с лични имена.

 

Източник: https://ehrafworldcultures.yale.edu/ehrafe/

No comments:

Post a Comment